-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48493 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

براي داشتن يك جلسه خوب آموزش قرآن در قسمتهاي مختلف مانند: نحوه ادارة جلسه، آموزش قواعد و... چه توصيه و راهكاري ارائه ميفرماييد؟

هدف اصلي از آموزش و قرائت قرآن كريم، فهم و عمل به آن است. آموزش قرآن به افراد، نيز بايد در اين راستا انجام شود، و به گونهاي باشد كه شركت گنندگان تدريجاً به قرآن علاقمند، با آن مأنوس، و به قرائت و فهم و عمل به قرآن روي آورند، بنابراين كلاس و جلسهاي كه تشكيل ميشود بايد طوري باشد كه افراد شركت كننده هم خسته نشوند، و هم تمام افراد (در سطوح مختلف)، از آن استفاده كنند، و بي بهره نمانند.

در اين جا به برخي نكات كه در بهتر برگزار كردن اين نوع كلاسها و جلسات ميتواند مؤثر باشد اشاره ميكنيم:

1. استاد آمادگي، اطلاع كافي و تسلط بر موضوع درس داشته باشد، تا هم خوب درس را بيان كند، و هم قادر بر رفع شبهات باشد. در اين رابطه مطالعة كتابهاي لغت قرآن، تاريخ، معارف، تفسير، تجويد و علوم قرآن مناسب ميباشد.

2. جدا كردن كلاسهاي آموزشي روخواني، حفظ، تجويد، و تفسير از يكديگر، و براي هر يك كلاس متناسب خود برگزار كردن، البته در كلاسهاي روخواني، حفظ و تجويد ميتوان جهت تنوع چند دقيقهاي را به استفاده از پيامهاي قرآن اختصاص داد.

3. در نظر گرفتن زمان و مكان مناسب براي كلاس و جلسه قرآن از جهت نور، سرما، گرما، هواي مطلوب، خسته نبودن افراد، طولاني نبودن زمان تدريس و...

4. استفاده از وسايل هنري و كمك آموزشي (سمعي و بصري)، از قبيل: فيلم، نوار، تابلو، طرح، نمودار، تخته و ابزار نوشتن مرغوب و...

5. استفاده از قصه، معما، تمثيل و شعر متناسب با موضوع كلاس در لابلاي سخن; در اين رابطه مطالعة كتابهاي قصههاي قرآن، قصههاي تفسير نمونه، قصههاي اصول كافي و...، و همچنين مطالعة كتابهاي متون ادب فارسي جهت استفاده از اشعار و قطعههاي ادبي متناسب با موضوع كلاس، مؤثر ميباشد.

6. آموزش قواعد و همچنين مفاهيم قرآن به صورت كاربردي باشد (رنگ كاربردي داشته باشد تا تئوري).

7. تشويق، و هديه دادن به افراد; البته بجا، باندازه و متناسب با عمل آنان.

8. پرسش از افراد جلسه (استاد خودش جواب را نگويد، بلكه از افراد شركت كننده جواب را بخواهد).

9. علاقه و صميميت نسبت به شركت كنندگان، و شوخ طبعي و بشاش بودن با آنان در حد تعادل.

10. داشتن تواضع، صبر، بردباري، خوش خلقي، دلسوزي، ايمان به كار، علاقمندي به تدريس، و دوري از غرور، خود برتربيني و ديگر صفات رذيله.

11. آراستگي، نظافت ظاهري استاد، و تكيه ندادن به ديوار، ميز، بازي نكردن با تسبيح، قلم، لباس و هر چيز ديگر در هنگام تدريس.

12. نظم، انضباط، خوش قولي و رعايت وقت از نظر شروع، ختم، ميزان تدريس و حضور به موقع.

13. ارزشيابي از كار خود و تأثير درس و فهم افراد، و توجه به نظرات شركتكنندگان در بهتر شدن جلسه.

14. مطالعة كتابهايي كه مهد قرآن كريم تهران تهيه كرده است. و همچنين كتابهاي روش تدريس و كلاسداري نيز مناسب ميباشد.( ر.ك: روشها، جواد محدثي، ص 177 ـ 193، نشر معروف / روش تدريس و فن كلاسداري، دكتر عبدالله جاسبي، امور تربيتي تهران / كاربرد مهارتها در تدريس، فاطمه شاكري، جهاد دانشگاهي / آداب تعليم و تعلم (شهيد ثاني)، ترجمة محمد باقر حجتي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي. و... )

براي ارتقاي دانش قرآني خودتان و انتقال آن به دانشآموزان نيز مطالعة كتابهاي تفسير قرآن مجيد، مانند: 1. تفسير نمونه; 2. تفسير الميزان; 3. تفسير نور، محسن قرائتي; 4. تفسير احسن الحديث، سيدعلياكبر قرشي

و كتابهاي تاريخ و علوم قرآني، مانند: 1. درسنامة علوم قرآني، حسين جوان آراسته; 2. تاريخ قرآن، آيةالله معرفت; 3. تاريخ قرآن، دكتر محمود راميار بسيار خوب است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.